Slide Hvordan ville produktionen af en t-shirt se ud i et cirkulært perspektiv?  Øvelse Cirkulær økonomi - hvordan kommer vi derhen?  Diskussion  Fra masseproduktion til en masse problemer Intro Cirkulær økonomi - hvordan kommer vi derhen? Nu til det helt store spørgsmål: hvordan kommer vi hen til en cirkulær økonomi, hvor vi har produkter, der er designet til at kunne bruges igen og igen, præcis som de produkter I lige har designet? Tjek mærket i jeres bluse igen. Har nogle af jer en bluse på i genanvendte materialer?


Spørgsmål på klassen: Hvorfor tror I, at nogle virksomheder producerer i genanvendte materialer?
Tænk tilbage på det i lærte om markedet i modul 1.

Slide Det er en tendens i vores samfund, at vi oplever øget efterspørgsel på varer, som er bedre for vores klima og miljø.

Som vi lærte i modul 1, er det i en markedsøkonomi markedet, altså sammenspillet mellem virksomhederne og forbrugerne, som bestemmer, hvad der produceres. Øget efterspørgsel på cirkulære produkter vil altså betyde, at udbuddet (hvor stort et antal af et produkt der produceres) retter sig efter efterspørgslen (det forbrugerne efterspørger). Vi vil derfor få flere af disse produkter. Det er derfor, man siger, at man kan have indflydelse som forbruger. Det kræver dog, at der er rigtig mange, som efterspørger det samme. Men når en stor del af forbrugerne køber bestemte varer, så har det altså en betydning for hvad og hvor meget, der bliver produceret.



Problemet er, at selvom vi oplever en øget efterspørgsel på de her varer, så er det langt fra alle, der går op i det. Det kan vi også se i grafikken ovenfor. Nogle mennesker går bare ikke op i det, og så er det oftest billigere at købe tøj der ikke holder så længe. Som I måske kan huske, så har man i en ren markedsøkonomi ingen regulering af markedet. Det betyder at staten ikke udsteder love eller giver nogle bestemte varer fordele. Det er altså udbud og efterspørgsel der bestemmer hvilke varer der produceres og til hvilken pris. Men hvad så, når vi står i en situation, hvor vi har brug for, at udbuddet af varer ser anderledes ud? Når jordens ressourcer ikke kan følge med den måde, vi producerer og forbruger på.
Der findes stort set intet land med fuldkommen markedsøkonomi, og i Danmark regulerer staten da også markedet på visse områder. Det er, hvad vi kalder en blandingsøkonomi. Det betyder, at nogle områder helt styres eller reguleres af det offentlige, mens andre områder styres af markedet alene. Det er nogle svære ord, og et svært koncept helt at forstå, men det I skal tage med jer er at staten i en blandingsøkonomi går ind og justerer markedet på områder hvor de mener der er behov for det. De sætter altså rammer og regler op for dele af markedet. Det kan eksempelvis være ved at eje samfundsvigtige områder som hospitaler, ved at lave love der forbyder bestemte varer, eller ved at give yde tilskud eller lægge afgifter på bestemte varer. På nogle områder er der altså fri leg, hvor markedet bestemmer, og på andre områder bliver markedet reguleret af det offentlige - det er det vi kalder blandingsøkonomi. Mange lande har en form for blandingsøkonomi, hvor staten blander sig mere eller mindre.

Slide

Slide Måske I har lagt mærke til, at vi ikke længere kan få et plastiksugerør med, når vi køber en cola på en restaurant eller café? Det er et eksempel på en regulering som er blevet indført for at beskytte verdenshavene. Meget engangsplastik ender nemlig desværre i havene. Reguleringer som forbud eller afgifter på bestemte typer af materialer og varer er altså et værktøj, som politikere kan anvende til at styre markedet i en bestemt retning. Hvis de klimavenlige produkter bliver billigere og de forurenende bliver dyrere, så får vi altså endnu flere mennesker til at købe de klimavenlige produkter. I en blandingsøkonomi som den danske, kan man altså gå ind og regulere markedet og dermed påvirke, hvad der bliver udbudt og efterspurgt. Det kan opnås gennem forskellige værktøjer. Eksempelvis kan man pålægge forurenende produkter afgifter og dermed gøre dem dyrere, eller man kan give tilskud til produkter der forurener mindre. Vi kan også helt at forbyde visse produkter. Det er det vi eksempelvis ser med plastiksugerør.

Nogle mennesker synes ikke, at vi skal regulere markedet. De mener, at markedet skal regulere sig selv. Så længe forbrugerne efterspørger noget, så er der et behov for de produkter, lyder argumentet.
Andre vil mene, at vi kan blive nødt til at regulere markedet, fordi det ikke tager højde for at jordens ressourcer er begrænset.

Snak med din sidemand i 2 minutter:
Hvad synes I? Skal man regulere markedet, eller skal det være op til forbrugerne at bestemme hvilke produkter, vi har på hylderne?
Snak med din sidemand i 2 minutter:
Hvad synes I? Skal man regulere markedet, eller skal det være op til forbrugerne at bestemme hvilke produkter, vi har på hylderne?
Regulering
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVarighedBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
GEM & ACCEPTÈR