100 Potentialer
Grundskole

I bliver inddelt i grupper af 4 designere. Her bruger i 20 minutter på at designe jeres eget cirkulære produkt ud fra den designopgave I får tildelt. Når de 20 minutter er gået, går I over til en anden designgruppe, som I skal præsentere jeres produktidé for. Brug gerne et whiteboard eller papir til at illustrere jeres produkt og hvordan det skal bruges.

Gruppe 1: En ny producent af smartphones vil gerne udbyde markedets mest cirkulære mobil, og har hyret de bedste til at løse den opgave - jer!

Gruppe 2: I er et designhold hyret af en stor møbelproducent, da de vil gerne gøre deres spiseborde mere cirkulære.

Gruppe 3: I arbejder alle for en stor tøjkæde der sælger hurtig mode, til billige penge. I har længe tænkt på om ikke det kunne gøres mere cirkulær, og I foreslår derfor ledelsen en mere cirkulær måde, at producere et par jeans.

Gruppe 4: I ejer sammen en lille hip cirkulær butik i København, hvor I designer produkter uden emballage og skadelige kemikalier. I skal netop til at designe en ny shampoo, og diskuterer hvordan den skal designes.

Gruppe 5: En stor producent i USA har hørt at vi er ret gode til at designe i Skandinavien, og har bedt jer designe en mere cirkulær tandbørste.

Gruppe 6: Hvad er en tandbørste uden tandpasta? I har meldt jer til et iværksætterprogram og skal præsentere jeres innovative "zero waste" tandpasta, og I skal forklare hvorfor den er så cirkulær.

Gør brug af det cirkulære hierarki og præsentér følgende om jeres produkt. I må gerne bruge internettet til hjælp.
Beskriv kort hvordan vi anvender produktet i dag. Hvor meget skrald producerer forbruget af jeres produkt eksempelvis?
Tegn og beskriv hvordan jeres produkt skal designes, og hvorfor I har valgt at designe det sådan. Find også på et navn til det.

Gør jer overvejelser såsom:
Hvordan sikrer vi os at intet i dette produkt ender som affald der ikke kan anvendes til noget? Hvis ikke vi kan undgå emballage, hvad skal den så laves af?
Hvordan designer vi produktet, så det kan genbruges og repareres igen og igen?
Vær gerne kreative. Måske jeres produkt slet ikke købes, men er noget man kan leje og levere tilbage? Måske det kan skilles ad og sættes sammen med noget andet?

Når produktet ikke kan bruges mere, hvad sker der så med det?
Pitch jeres produkt for jeres opponentgruppe når I er færdige, herefter er der opsamling på klassen.
- Hvad var det sværeste ved den her opgave?

100 Potentialer støttet af Villum Velux