Eleverne skal kunne definere og skelne mellem repræsentativt og direkte demokrati og beskrive, hvordan disse to styreformer fungerer og adskiller sig fra hinanden i praksis.
Eleverne skal forstå Folketingets rolle i Danmarks repræsentative demokrati og kunne forklare valgprocessen og repræsentanternes funktion i at udforme lovgivning.
Eleverne skal kunne redegøre for fordelene ved repræsentativt demokrati i store samfund.
Eleverne skal relatere begreberne genvalg og repræsentation til de udfordringer, der følger med repræsentativt demokrati, især med hensyn til at bevare borgernes tillid og undgå politisk kortsynethed.
Eleverne skal kunne identificere og diskutere situationer, hvor direkte demokrati anvendes i Danmark, herunder folkeafstemninger, og overveje de fordele og ulemper, der er forbundet med borgernes direkte afstemning om specifikke lovforslag.
Eleverne skal kunne evaluere, hvordan både repræsentativt og direkte demokrati søger at sikre, at folkets stemme høres i regeringsprocessen, og reflektere over, hvordan disse styreformer påvirker deres egne rettigheder og samfundsmæssige ansvar.
Klassediskussion
Hvad ved I nu om emnet 'demokrati og diktatur'?
Opfordring til samtale i klassen
Godt gået!
Du er nået til potentialets ende. Vi håber at du har nydt det og fundet det lærigt. Vil du gerne lære mere? Så frygt ej, vi har nemlig en masse potentialer - faktisk har vi hele 100 potentialer, som du kan gå på opdagelse i! Se vores andre potentialer på hjemmesidens forside.
Vil du hjælpe os med at udvikle nogle endnu bedre potentialer? Så udfyld spørgeskemaet i bunden af siden her.