Stop greenwashing

Modul 1

Fag: Samfundsfag Forløbets varighed: 2 moduler

Klassediskussion
Hvad ved I om emnet 'Stop greenwashing'?

Opfordring til samtale i klassen

Opgaver til video

Et par spørgsmål til diskussion i par eller grupper:
• Hvordan tænker de hos TÆNK at man være sikker på om noget er greenwashing eller ej?
• Tror de på at noget faktisk kan være bæredygtigt?

Begrebsforklaring:

Vildledende Greenwashing Bæredygtighed Forbrugerbevidsthed Miljømærkning

Stop greenwashing

Greenwashing er et begreb, der bliver mere og mere relevant i vores samfund, hvor miljøbevidsthed og bæredygtighed vinder frem.

Greenwashing betyder af for eksempel virksomheder giver et falsk indtryk eller overdrevne påstande om, hvor miljøvenlige deres produkter, tjenester eller politikker er.

Formålet med greenwashing er at tiltrække miljøbevidste forbrugere og forbedre virksomhedens omdømme uden nødvendigvis at foretage sig de nødvendige ændringer for at være mere bæredygtige.

Men hvor går grænsen mellem greenwashing og legitim reklame? Det er et komplekst spørgsmål, fordi det involverer både etiske overvejelser og vurderinger af virksomhedernes reelle miljøpåvirkning.

Ægte miljøvenlig reklame baserer sig sandfærdige, verificerbare påstande om et produkts eller en tjenestes miljømæssige fordele.

For at undgå greenwashing skal virksomhederne sikre, at deres påstande understøttes af pålidelig dokumentation og at de tager helhedsorienterede skridt mod bæredygtighed.

For at forstå grænsen mellem greenwashing og ægte miljøvenlig reklame er det vigtigt at kende til nogle tegn greenwashing.

Det kan for eksempel være uklare påstande, som "miljøvenlig" eller "grøn", uden klare definitioner eller beviser.

Misbrug af certificeringer eller miljømærker, der ser officielle ud, men som ikke har en reel betydning, er en anden taktik.

Desuden kan en virksomheds overordnede miljømæssige fodaftryk modsige de miljøvenlige påstande om et specifikt produkt, hvilket også er et tegn greenwashing.

For at bekæmpe greenwashing og fremme ægte bæredygtige praksisser, spiller forbrugerbevidsthed en vigtig rolle.

Uddannelse om miljømæssige spørgsmål og kritisk tænkning er afgørende for at kunne skelne mellem sande og falske påstande om bæredygtighed.

Dette kan involvere at lære, hvordan man læser og forstår miljømærkning, undersøger virksomhedernes miljøpolitikker og -praksisser, og søger uafhængige kilder til information.

Stop greenwashing

Modul 2

Fag: Samfundsfag Forløbets varighed: 2 moduler

Begrebsforklaring:

Vildledende Greenwashing Bæredygtighed Forbrugerbevidsthed Miljømærkning

Reklamer på godt og ondt

Reklamer er overalt omkring os og spiller en stor rolle i vores liv og samfund. Men har du nogensinde tænkt over, hvorfor vi har reklamer, og hvad de gør godt og skidt?

Først og fremmest hjælper reklamer vores økonomi. De fortæller folk om nye ting, de kan købe, eller gamle ting, der er blevet bedre. Dette gør, at folk køber mere, hvilket er godt for butikker og virksomheder. Små virksomheder kan også vise deres varer til flere mennesker gennem reklamer, hvilket kan hjælpe dem med at vokse.

Reklamer betaler også for mange af de ting, vi godt kan lide at se, læse eller lytte til, som f.eks. TV-programmer, musik radioen, eller nyheder nettet. Uden penge fra reklamer ville mange af disse ting enten forsvinde eller koste penge at bruge.

Men reklamer har også nogle dårlige sider. De kan folk til at købe ting, de ikke rigtig har brug for, hvilket skaber en kultur, hvor det at eje mange ting ses som vigtigt. Dette kan også være skidt for miljøet, fordi det betyder, at vi bruger flere ressourcer og laver mere affald.

Nogle gange kan reklamer også være vildledende og folk til at tro, at et produkt kan noget, det ikke kan. Dette er især et problem med ting, der skal gøre os sundere eller gladere, men som måske ikke virker.

Til sidst kan det være et problem, at reklamer er overalt og målretter sig specielt mod bestemte grupper, som f.eks. børn, der ikke altid kan se, når en reklame prøver at overbevise dem om noget.

Alt i alt har reklamer både gode og dårlige sider. De er vigtige for at holde mange ting, vi kan lide, gratis eller billige, og de hjælper økonomien. Men de kan også folk til at købe for meget og være vildledende. Det er vigtigt at finde en balance, vi får det bedste ud af reklamerne uden at de gør for meget skade.

Klassediskussion
Hvad ved I nu om emnet 'Stop greenwashing'?

Opfordring til samtale i klassen

Godt gået!

Du er nået til potentialets ende. Vi håber at du har nydt det og fundet det lærigt. Vil du gerne lære mere? Så frygt ej, vi har nemlig en masse potentialer - faktisk har vi hele 100 potentialer, som du kan gå på opdagelse i! Se vores andre potentialer på hjemmesidens forside.

Vil du hjælpe os med at udvikle nogle endnu bedre potentialer? Så udfyld spørgeskemaet i bunden af siden her.